Panduan Bisnes Kedai Dobi Yang Menguntungkan!

Sahabat

Monday, November 14, 2011

Budaya Angkat....Elok ke..??



Sejak dari sekolah lagi..budaya angkat seperti abang angkat,adik angkat akak angkat telah menjadi satu trend... Rasa seperti tidak lengkap andai tidak di angkat dan mengangkat.. Tapi..apa tujuan mereka mengangkat atau diangkat seseorang tu..??

Adakah kerana kurang kasih sayang keluarga..?? Tidak ada yang memahami...?? Atau sekadar suka..?? Boleh ke kita di beri jaminan yang kita akan disayangi dan di fahami oleh 'angkat kita tu'..?? 

Ada yang memberi tanggapan yang budaya angkat nie sama macam berCOUPLE... Mula-mula..angkat..lama2 terangkat..hehe.. Sebenarnya..bende nie depend pada individu itu sendiri nak meletakkan status angkat tu macam mana..

Tapi..ada tapinya.... walau sesayang atau serapat mana kita dengan 'angkat' kita tu..ingat ye..yang hubungan tu bukan hubungan yang halal atau dalam kata lain..korang tu BUKAN MAHRAM...!!

Aku tulis entry nie pon untuk mengingati diri aku juga..sebab aku pon ada abang angkat...hahaha.. Aku nie jenis tak rapat dengan adik beradik dari kecil lagi.. That's why aku take him as my brother... Kadang-kadang ada bende yang kita tak sanggup nak kongsi dengan family dan kawan-kawan..then kita cerita dekat abang angkat kita.. Bukan bermakud kita ignore family kita..tapi..kita takut dan tidak bersedia untuk kongsikannya...



Rata-rata kita tengok sekarang nie..mereka yang ada 'angkat' nie da macam berCOUPLE.... selalu berjumpa..bersms..bercalling dan berchatting.... Jadi,apa sebenarnya istilah angkat tu kalau da macam nie gayanye..?? Baik korang couple je...Maybe korang akan cakap.. "alah..ko sendiri pon ada abang angkat,,nak nasihat orang.."  Ye betul tu..tapi sekurang-kurangnya aku masih tahu batas istilah 'angkat' tu... Aku sendiri tak pernah bersms selalu dengan 'angkat' aku tu..apatah lagi bercalling..Since aku jadi 'angkat' die..aku rasa baru bpe kali dia call aku..maybe 5 times..itu pu sebab ada something important die nak tanya..

"Skrg kan da canggih..ada fb..mesti korang chatting kat fb.." Mesti ada yang cakap ginieh kan.hehe.. Even kteorang ada fb..he never tegur aku kt fb..just left..kadang-kadang terasa juga la kan..tapi bila aku fikir-fikir balik..bagus juga apa yang dia buat tu.... ^_^  untuk ape juga kteorang macam tu..bukannya kteorang couple..

So,untuk korang yang rasa nak ada "angkat'.. fikir-fikir kan balik..apa tujuan sebenar kita nak ada 'angkat' tu... ?? Dan juga jagalah batas pergaulan korang tu...even die da jadi 'angkat' kita..die tetap 'orang luar'...If kat entry nie aku ad salah menulis or whatever... aku mohon maaf...setiap manusia ada melakukan kesalahan...

Keep in reading..

(^_^)


No comments:

Post a Comment